Kalender

 <<  < feb. 2020 >   >>
ZMDWDVZ
1
2345678
9101112131415
16171819202122
232425262728
29

Vandaag jarig

Khaled (1960)
Saul Williams (1972)


Misja Helsloot kaarten

Het laatste nieuws over Misja Helsloot kaarten

Abonneer u nu op onze informatiedienst en ontvang als eerste per SMS het laatste nieuws!

Aankomend

Er zijn op dit moment geen aankomende concerten en/of evenementen van Misja Helsloot beschikbaar.

artiest informatie

Misja Helsloot

Al elf jaar lang timmert Misja Helsloot muzikaal aan de weg. Hij begon met platen draaien in de bezemkast van zijn ouderlijk huis… maar die experimentele fase tel ik maar niet bij die elf jaar. In professionele zin draait Misja sinds 1998 mee als DJ en in 2001 startte hij met het produceren van muziek in zijn eigen studio. Succesvolle releases van zijn hand zijn onder meer ‘First Second’, ‘Blue Monkey’ en ‘Back Tracking’. Moet ik de feesten en festivals waar Misja in de loop der jaren gedraaid heeft samenvatten, dan dien ik de kunst van het weglaten te hanteren, want waar stond de man eigenlijk níet. Helsloot schopte serieus kont op onder meer Dance Valley, Hyperstate (het Innercity van Scandinavië), Streetparade Zürich, Nature One, Qontact, Impulz, de FFWD danceparade, Buurthuis ’t Zwaantje (het Sensation van Sexbierum) en de mainstage van Trance Energy. Misja draaide van Oslo tot Sydney en van Los Angeles tot Kiev de pannen van het dak. Zijn eigen reeks succesvolle trancefeesten organiseert hij vanaf 2006 met Create Events. Hij heeft al jaren een ‘Airborn Residency’ bij Transavia waar hij exclusief te horen is op het dance channel tijdens alle nationale en internationale vluchten. Hij hostte diverse online radioshows, waaronder zijn Creative Sessions op het vermaarde Vonyc Radio station van Paul van Dyk. Tel bij dat alles zijn portefeuille van maar liefst 11 mix-cd’s (waaronder de allereerste In Trance We Trust en twee delen uit de legendarische ‘Forbidden Paradise’ serie) en ik kan met recht spreken van een indrukwekkende muzikale loopbaan.

In die loopbaan is er nu het debuut artiestenalbum van Misja Helsloot. Eindelijk zou ik er bijna bij zeggen. En bijna wordt definitief, wanneer ik de ‘backspace’ toets bewust laat voor wat die is. Het werd er tijd voor, na in de loop der jaren zoveel sterke tracks en remixen te hebben uitgebracht, plus zoveel compilatie cd’s met werk van anderen. Zijn eigen album, met geheel eigen werk. Hoewel dat een aanvullende opmerking behoeft, want voor dit album ging Misja de samenwerking aan met diverse collega artiesten. Producers die hij bewondert en die hij tot zijn vrienden rekent. Inclusief deze artiesten maakte Misja Helsloot zijn album 'All Inclusive'.

1-2-3

Bij aanvang van het album gaan we terug naar het jaar 2002. ‘First Second 2009’ in de ‘Misja’s Breakzz Mix’ is een bewerking van een van zijn allereerste releases en daarmee zeer herkenbaar voor de vroege vogel fans. Back from your past! In track 2 horen we de bekende MC Da Silva, die een vocale bijdrage levert aan ‘System:System’. Een plaat met een nogal industrieel geluid en waarin echo’s de boventoon voeren. De techno- en electro invloed van Jazper is hoorbaar en daarover later meer. ‘We decided this track remains without name’ is de titel van de derde plaat, die dus helaas geen titel heeft. Deze track, met een dikke kickdrum en bassline plus mooie pulserende synths op de achtergrond, maakte Misja samen met het megatalent Ruben de Ronde, een naam voor de toekomst.

4-5

Met een fijne lange overgang gaan we naar ‘Stronger’. Jawel, overgang, dit album is gemixt en dat bevalt me bijzonder goed. ‘All Inclusive’ luistert lekker als een set weg en Misja laat zodoende ook horen wat hij als DJ in huis heeft. ‘Stronger’ begint als vrij duistere, diepe plaat maar wordt allengs warmer en halverwege is de eerste fijne break van het album een feit. Dat heeft langer geduurd dan ik verwacht had! Daarna behoudt de track zijn diepte én warmte. Dan is het de beurt aan ‘No more thinking’ (Misja’s Album Edit), een samenwerking met Sied van Riel. Deze Spijkenisser Shooting Star heb ik heel hoog zitten, al was het alleen al om zijn extreem hoge droogklootgehalte. Maar de man is niet alleen kampioen geinponem, hij kan ook nog eens draaien als een beest en muziek maken als de beste. In deze toptrack zijn de invloeden van beide artiesten duidelijk hoorbaar. Het opengetrokken colablikje (want dat is het) is een verwijzing naar de werktitel van deze samenwerking, de ‘coca collab’. Tja, zet twéé droogkloten bij elkaar en dan krijg je dat.

6-7-8-9

Met ‘Piano man’ behaalden Misja en Jazper vooruitlopend op deze albumrelease al een succesje, want de plaat werd verkozen tot Qiev Dance Anthem 2009. Jasper van den Ende is Misja’s vaste studiopartner en hij heeft mede de hand gehad in vrijwel alle tracks. Zonder hem had dit album er eenvoudigweg niet geweest. ‘Piano man’ is een bijzondere plaat die wordt beheerst door een vette kick maar toch ingetogen blijft. Het breakbeat-achtige tussenstuk werkt toe naar een mooie climax, maar los gaat het daarna niet. De titeltrack ‘All Inclusive’ pompt behoorlijk door maar ook deze plaat heeft dat ingehoudene. Een mooie break, maar daarna gaan we wederom niet springen niet en niet knallen niet. En daar begin ik nu toch wel een beetje naar te snakken. Toch moet ik nog even wachten, want ook ‘Pffffff’ van J.A.M.(oftewel Jazper and Misja) is geen echte trancer. Wat heet, een pure technoplaat is het! Het komt toch nog wel goed…? Voor ‘Self-fulfilling Prophecy’ tekende één van Nederlands grootste talenten, groeiend in internationaal aanzien en volkomen terecht: Leon Bolier. Ook in deze track is de hand van beide artiesten duidelijk herkenbaar, en dat is waar je zo’n samenwerking voor aangaat. Waneer je hier blind naar luistert (zonder dat je het etiket kunt horen zeg maar) typeer je dit zonder meer als zo’n heerlijke diepe Leon Bolier plaat mét Misja sound.

10-11-12-13

En dan gebeurt het. Als de nood het hoogst is, is de redding nabij. Ik heb nog niks slechts gehoord, maar ik doe een moord voor een paar lekkere, echte tranceplaten. Tot in mijn diepste vezels verlang ik naar een onmiskenbare Misja Helsloot afsluiting. Zodat we met recht kunnen zeggen: “Misja Helsloot goed af”. En met ‘Spreadsheet’ zet Misja die afsluiting in. Hij presenteert zijn en mijn maatje Just D, een begenadigd DJ die zijn geweldige kunnen al meermaals op kleine feesten geëtaleerd heeft en wie ik het vreselijk gun om dat eens op een grootschalig evenement te kunnen doen. Vanaf hier gaan alle remmen los... buckle up! ‘Ass you wish’ produceerde Misja samen met Peter Martijn Wijnia en deze man kun je wel om een uplifting boodschap sturen! PMW weet hoe het moet -getuige bijvoorbeeld 'Not the end'- en beide heren vullen elkaar hier prima aan. Met ‘R.T.F.M.’, wat zoveel betekent als Read The Fucking Manual, gaat Misja de samenwerking aan met Signum. En ik weet dat Ron en Pascal deze neukende recensie ook lezen, dus ik zeg met alle plezier dat dit een knijter van een plaat geworden is! Het gaat nu los, los en nog eens los, en met ‘In/Out’ van Misja en Digital Nature (de Roemeense producer Iulian Cuculea) bereiken we de hoogste pieken der peak time trance. Fan-tas-tische plaat!

14-15

Was dat het hoogtepunt? Nee. Als ‘In/Out’ de Kilimanjaro was, is ‘Yellow Poncho’ met Philippe el Sisi de Himalaya. Wat een ongelooflijk dikke trancer! Hier komt een hoeveelheid energie bij vrij waar de Hoogovens een spaarlampje bij zijn. Philippe is een Egyptische protegé van Aly & Fila en dat hoor je. Zet me met deze plaat op een hometrainer en er kunnen na afloop nieuwe banden onder. Tot slot. De echte afsluiter. ‘Misja Helsloot vs Onova - Mel-Ody’. Een plaat met een heel persoonlijk, emotioneel verhaal. Hoorbaar en voelbaar in de lange, betekenisvolle break. Zo breekbaar als het leven zelf kan zijn. ‘Mel-ody’ is misschien wel het mooiste muziekstuk dat Misja ooit gemaakt heeft. Een waardige afsluiter van een klasse album.

All conclusive

Het is lang niet allemaal mijn ding op deze cd. Naar mijn persoonlijke smaak begint het Grote Genieten in het tweede gedeelte. En dan kan ik mijn lol goed op ook! Is het eerste gedeelte daarmee slecht? Allerminst. Vooral omdat het album heerlijk als een set wegluistert, een set bovendien met de kenmerkende Misja-Helsloot-opbouw, heb ik de eerste tracks nog niet één keer geskipt en luister ik het album graag in z’n geheel. Inclusief de trance-arme aanloop knalt de trancerijke finale van 'All Inclusive' er het lekkerst uit!

Het siert Misja Helsloot dat hij niet voor de gemakkelijkste weg heeft gekozen. Een artiestenalbum vullen met al zijn eerder uitgebrachte producties, het had zomaar gekund. Maar Misja koos voor het creëren van nieuw werk, in samenwerking met een brede groep collega artiesten. Hij zocht en vond de combinatie van zijn eigen geluid en dat van de muzikale partners. Het leverde een fris en gevarieerd album op. Een album waarmee hij mij persoonlijk zeer heeft weten te verrassen.