Kalender

 <<  < sep. 2019 >   >>
ZMDWDVZ
1234567
891011121314
15161718192021
22
232425262728
2930

Vandaag jarig

Andrea Bocelli (1958)
Andy Cairns (1965)
Ken Vandermark (1964)
Martin Solveig (1976)
Miss Montreal (1984)
Nick Cave (1957)


Jeru the Damaja kaarten

Het laatste nieuws over Jeru the Damaja kaarten

Abonneer u nu op onze informatiedienst en ontvang als eerste per SMS het laatste nieuws!

Aankomend

Er zijn op dit moment geen aankomende concerten en/of evenementen van Jeru the Damaja beschikbaar.

artiest informatie

Jeru the Damaja

Interview:

Jeru was weer in Nederland en dat was voor ons een reden om hem op te zoeken! Ondanks dat de stroom uitviel, geluids systemen werden opgeblazen hebben we toch nog een interview kunnen doen!


’I’m just a funny motherfucker’. Jeru the Damaja, een MC in hart en nieren uit East New York, is een gelukkig man met een aanstekelijke vrolijkheid. Afgelopen vrijdag stond de beste man in Amsterdam Zuidoost voor een hiphopmasterclass en een optreden. Geen grote verassing, aangezien de Dirty Rotten Scoundrel minstens zo vaak naar Nederland komt als dat Common een nieuw album dropt. ’I love Amsterdam, I just love Holland in general. I love the people, everytime I come here I have a good time, so I’m gonna always come back’. Jeru heeft het duidelijk naar zijn zin. House of Hiphop bezocht de indrukwekkende masterclass en kreeg voor de show ook nog eens de kans om de ondergewaardeerde hiphopper aan de tand te voelen over zijn laatste album, de Gang Starr situatie, zijn hobby’s en meer. Check it out! 

Jeru is een man van principes. Dat komt niet alleen voort uit zijn ongeraffineerde muziek, maar ook uit zijn meeslepende verhalen. Tijdens de masterclass neemt Jeru het woord tegenover een dertigtal jonge Nederlandse producers, MC’s en schrijvers. Zodra de zelfbenoemde ‘urban poet’ begint te redeneren is er geen ontsnappen aan. ’One of my uncle’s was a dealer, so I got a chain and a real fly coat from him. Now that ain’t always a good thing when you’re living in Brooklyn. I got robbed a few times, stomped out. One time I got stomped out real bad. It was 13th of February 1988. I remember it that well because it was one day before my birthday. I’m still fucked up from it to this day.’ Jeru beschrijft een scène waar hij bijna zijn leven verloor. Gedreven praat hij door. ‘I was coming out of this talent show, somewhere in East New York. I was sporting the new coat and chain.You got this gang over there called Decepticons. There must have been like fifty deceptions out there waiting on me. I mean like hungry ass niggas with dripping mouths and knifes and forks and shit, willing to fuck a nigga up!’ Iedereen in de kamer is in totale Jeru-hypnose. Hartstochtelijk verteld Jeru hoe bang hij was en dat hij voor zijn leven moest rennen, achtervolgd door vijftig wildemannen. Na enkele zenuwslopende minuten van rennen en zoeken is Jeru ingesloten, verteld hij. ’I knew I only had two bullets left in my gun. It was me against one dude, he cornered me. I thought ‘fuck it, this is it’. It’s either gonna be me or him. I’m gonna die or I’m gonna do 20 to 30 years. Just as I was pulling out my gun, this girl appeared.’ Jeru beschrijft hoe zijn leven op ‘t nippertje werd gered door een onbekend meisje. ’She told them dudes to back up, and that’s exactly what they did. She was like: Let him be yo! They were still stomping me so she yelled: I’ll get the niggas from the Jamaican store to come kill y’all! That girl saved my life right there. I didn’t know her and she didn’t know me.’ Het zijn deze hood tales die de rapper uit Brooklyn een extra lading geven. Zijn diepe stem en energieke manier van praten doen afvragen waarom Jeru the Damaja niet Jeru the Speechmaker is. Iedereen in de kamer wil meer horen.

Hoe leuk en meeslepend de verhalen ook zijn om naar te luisteren, Jeru vertelt ze niet voor niks. ’I don’t talk about any of this shit in my music. You’ll never hear anything that I have actually done come back in my music, like with other artists. I don’t need that shit to sell more units. What I want to do with my music is to pass on knowledge.’ Jeru staat bekend als een bewuste artiest en een promotor van zwarte cultuur en geschiedenis. ’It’s up to the listener what he or she does with my messages. All I’m doing is putting out ideas, and letting them taking it for what it is. That’s the thing about knowledge, you get it and then you take it however YOU take it.’ Ook zijn laatste album, Still Rising, puilt uit van de met boodschap beladen tracks. The Damaja is duidelijk een man met twee kanten: een jolig jongetje die niets liever doet dan grappen en grollen, en een doodserieuze dichter uit de donkerste straten van New York. Dit laatste komt duidelijk naar voren uit nummers als Ghetto, History 101 en Streets, allen afkomstig van Still Rising. Het album kan gezien worden als een terugkeer naar de oldschool Jeru uit de jaren 90. ’You go through stages in your life, and this is a stage where I’ve started not caring about certain things. It’s back to just making music, back to that boombap sound. I think it’s real hiphop, and that’s my goal, to contstantly create real hiphop’.
 

‘Real hiphop’ is dan ook een onderwerp waar The Damaja het maar al te graag over heeft, als hij niet bezig is met een avonturenverhaal uit zijn jonge jaren. Op het nieuwe album heeft Jeru het er over hoe dingen nou eenmaal onvermijdelijk veranderen en hoe mensen zijn genoodzaakt zich aan te passen. Helaas heeft ‘real hiphop’ ook aan verandering moeten toegeven. ’I’m not gonna say I’m happy or sad the way hiphop has changed, it just is what it is. You have to adapt, if you don’t adapt you die. How do you think human beings have survived all these years? Bend or break’. Als ik Jeru vraag naar de hype rondom het gezegde ‘hiphop is dead’, zet de man het kort maar krachtig recht. ’I am hiphop, so hiphop is alive and kicking. I’m here right? I don’t support nobody’s movement, I just do Jeru’.

Hiphop voor Jeru the Damaja is meer dan alleen muziek maken. Sinds een paar jaar runt de MC zijn eigen platenlabel, Ashenafi Records. Hoe druk en hectisch de man het ook heeft als eigen baas, het was niets minder dan een logische stap voor een artiest als Jeru. ’It’s just my stab at the music industry, me trying to be more than just an artist. Like an entrepeneur. And I’m really enjoying it, I love controlling my own. I don’t have any other artist on the label besides me yet. I’m probably gonna come out with an RnB group soon. I like Brooklyn chicks’. Er verschrijnt een grijns op het gezicht van Jeru, die al zijn snode plannetjes weerspiegelt. Het label gaat ook als platform voor zijn volgende album dienen. ’It won’t drop untill 2010 though. I haven’t begun work on it yet, I just got the ideas in my head’. Vóór het nieuwe album heeft The Damaja nog genoeg om handen. Bij een eigen label komen veel nieuwe taken kijken, en dat heeft Jeru gemerkt. Zo is de ondernemer onlangs eigenhandig een samenwerking begonnen met skateboardmerk DC, met wie hij komende juni zijn eerste eigen schoen uitbrengt. Het hele zakendoen bevalt Jeru wel. ’Whatever you do, get money. You’re don’t have to be a sellout when you’re trying to get money. Because at the end of the day, that’s whats it’s all about, especially in this society. And when you make money, spend it. That’s what it’s there for right. So get money!’

Naast het uitbrengen van albums en het runnen van zijn label houdt Jeru zich ook nog bezig met produceren. Heroz4Hire, het eerste album van Jeru dat hij zelf volledig geproduceerd heeft, was Jeru’s eerste ervaring behind the boards. Dit beviel hem genoeg om er mee door te gaan. ’I love producing, because I love creating. Anything that’s created I love to do. I did some production on Still Rising. I did all the co-production on The Sun Rises in the East. I was always producing, I just didn’t really have the equipment’. Laatstgenoemd album is het geprezen debuut van Jeru, volledig geproduceerd door DJ Premier. You can’t stop the prophet is één van de nummers waarmee Jeru binnen de kortste keren doorbrak in de New York hiphopscène van de begin jaren ’90. Op de vraag naar zijn voorkeur voor de originele versie van deze track of de beroemde Pete Rock remix, twijfelt Jeru geen seconde. ’The original ofcourse. The original made me write the rhyme. The remix is not the feeling of the record. If I would’ve got the remix beat first, you would have never heard that record.’ Jeru praat graag over zijn debuut. Het album werd door fans en recensies ontvangen als een instant-classic. ’I love that album man. It was like me, The Sun, rising in the East, which isn’t the Eastcoast as a lot of people might think. The East represent East New York, the neighbourhood in Brooklyn, where I’m from. And I am the sun that rises.‘

De aangrijpende ontmoeting met Jeru the Damaja loopt op zijn eind. Na een masterclass van een uur vol meeslepende verhalen, adviezen, theorieën en levensvisies een persoonlijke ontmoeting met de man, speelt er toch nog een grote vraag in mijn hoofd. Hoe zit het met in godsnaam met de Gang Starr Foundation? Nu ik er zo aan denk heb ik misschien meer vragen. Zijn ze uit elkaar? Is er beef? Komt er een reünie? Een nieuw album? Een Europese tour dan misschien? Jeru doet niet moeilijk om erover te praten. ’Well, I just did like three or four shows with Afu-Ra. He’s coolin’, he’s doing his Afu-Ra thing. As far as getting back together, you never know what the future holds. Same goes for Premo and Guru, you never know what the future holds.’ Een open antwoord waar we het voorlopig maar even mee moeten doen. De laatste worden zijn voor Jeru. ’Check it out, check it out, it’s the orignal dirty rotten scoundrel Jeru the Damaja, holdin’ it up with House of Hiphop. To all the dutch fans: know yourself, be yourself, and you will always be good, PEACE!’