Onder kostprijs


Kalender

 <<  < dec. 2018 >   >>
ZMDWDVZ
1
2345678
9101112
13
171819
2425

Vandaag jarig

Amy Lee (1981)
Jamie Foxx (1967)
John Denver (1943)
Taylor Swift (1989)


A1 Grand Prix kaarten

Het laatste nieuws over A1 Grand Prix kaarten

Abonneer u nu op onze informatiedienst en ontvang als eerste per SMS het laatste nieuws!

Aankomend

Er zijn op dit moment geen aankomende concerten en/of evenementen van A1 Grand Prix beschikbaar.

Bekijk de volledige A1 Grand Prix historie.

artiest informatie

A1 Grand Prix

A1 Grand Prix is een raceklasse voor auto's die wordt verreden in een wereldwijd landenkampioenschap. De bedenker van de serie is Sheikh Maktoum Hasher Maktoum Al Maktoum die graag voor het publiek attractieve races wil zien. A1-GP is opgezet als een tegenhanger van de Formule 1, de grootste en bekendste raceklasse die er is. A1-GP hoopt de spanning te bieden die de laatste tijd bij de Formule 1 weinig te zien is.

Op 25 september 2005 werd de allereerste A1-GP race verreden op Brands Hatch. Nelson Piquet jr. won met Team Brazilië deze race.

De auto's

De gebruikte auto's zijn zogenaamde single seaters, wat inhoudt dat er maar één rijder in de auto kan zitten. De auto's zijn speciaal voor deze serie gebouwd door chassisbouwer Lola en voorzien van een 3,4 Liter V8 Zytek motor en Cooper (Avon) banden.

Alle auto's in de A1 Grand Prix zijn identiek, waardoor de afstelling en de feedback van de coureur cruciaal zijn. De voordelen hiervan zijn dat alle auto's erg dicht bij elkaar zitten, ze rijden even hard. Hierdoor zal er veel actie op de baan komen, met name door inhaalacties.

Normaal gesproken levert de motor 520 paardenkracht aan vermogen en heeft een koppel van 442 Newtonmeter. Als de PowerBoost gebruikt kan de motor tijdelijk meer toeren maken, en komt er 30 pk extra vermogen vrij. Hierdoor kan beter ingehaald worden, maar de verdedigende auto kan de extra kracht ook gebruiken om zijn plek te behouden. De PowerBoost kan in de sprintrace 4 maal, in de hoofdrace 8 maal worden gebruikt.

Om nog meer aan de wens voor attractieve races tegemoet te komen is de auto zo ontwikkeld dat er weinig verstorende turbulentie optreedt zodat achteropkomende auto's hier geen last van hebben. Doordat er weinig turbulentie is, neemt de downforce die de vleugels van de auto's veroorzaken maar weinig af. Hierdoor kunnen auto's kort achter elkaar rijden zonder prestatieverlies en is inhalen makkelijker, wat de races spannender en mooier maakt.

Landenteams

A1 Grand Prix is begonnen met 25 landenteams die ieder één auto inschrijven. De deelnemende landen zijn: Australië, Brazilië, Canada, China, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Ierland, India, Indonesië, Italië, Japan, Libanon, Maleisië, Mexico, Nederland, Nieuw-Zeeland, Oostenrijk, Pakistan, Portugal, Rusland, Tsjechië, Verenigde Staten, Zuid-Afrika en Zwitserland.
In het tweede seizoen zijn Singapore en Griekenland toegevoegd, mogelijk volgt Turkije later nog. Landen die in het tweede seizoen niet meer deelnemen zijn Japan, Oostenrijk, Portugal en Rusland. Gedurende het tweede seizoen haakte Griekenland af.

Nederland

Het Nederlandse team heet A1 Team Nederland, Jan Lammers is teammanager. Voor het seizoen 2005/2006 was Jos Verstappen eerste coureur en Jeroen Bleekemolen reservecoureur. Het Nederlandse team heeft voor het seizoen 2006/2007 Jeroen Bleekemolen als eerste coureur en Renger van der Zande als reservecoureur.
Het Nederlandse team schreef geschiedenis in de A1 Grand prix als eerste uitvaller met mechanische pech. 29 januari 2006 bracht Jos Verstappen de eerste overwinning in een hoofdrace naar team Nederland, nadat hij team Zwitserland in de laatste ronde passeerde. Team Zwitserland kreeg in de laatste ronde te maken met een remprobleem.

Raceweekenden

A1 Grand Prix is in tegenstelling tot de meeste autorace kampioenschappen een winterserie. Dit betekent dat het kampioenschap in de nazomer begint, en eindigt in het voorjaar. De hele winter door zijn er races, deze worden dan gereden waar dat mogelijk is vanwege de weersomstandigheden, dus met name op het zuidelijk halfrond.

Vrije Trainingen

Op vrijdag zijn er vier vrije trainingen van ieder een uur, twee Rookie Tests (trainingen voor 'Rookies', beginnelingen) en twee trainingen voor de vaste coureurs. Op zaterdag volgt nog een vrije training van een uur.

Kwalificatie

Zaterdag zijn er 4 kwalificatiesessies van ieder een kwartier, met daartussen steeds 10 minuten pauze. Ieder land mag per sessie 3 ronden rijden (inlap, vliegende ronde en outlap) en kan dus één tijd neerzetten. In de eerste en in de tweede kwalificatie rijdt het team twee tijden, die bij elkaar opgeteld worden en zo de startopstelling voor de sprintrace vormen. In de derde en vierde kwalificatie worden ook weer twee tijden gereden die bij elkaar opgeteld worden, deze vormen de startopstelling voor de Feature Race. Het is dus noodzakelijk om in elke kwalificatie te rijden, anders moet je in een van beide races achteraan starten.

Races

Op zondag worden er twee races gereden, een sprintrace en een hoofdrace. De sprintrace heeft een rollende start en duurt 30 minuten. De winnaar krijgt 15 punten, de nummer twee krijgt er 12, de nummer drie 10, de nummer vier 8 aflopend tot 1 punt voor de nummer tien. De uitslag van de sprintrace bepaalt mede de startopstelling van de hoofdrace.

De hoofdrace duurt 70 minuten en heeft een staande start. De puntentelling is hetzelfde als in de sprintrace.

Het team dat aan het einde van de races de snelste rondetijd heeft neergezet (of die nou in de sprintrace is gereden of pas in de hoofdrace) krijgt een punt extra.

Alle punten worden toebedeeld aan de landenteams, coureurs krijgen geen punten.

Pitstops

Tijdens de hoofdrace is het verplicht om één pitstop te maken en de banden te wisselen. Er mogen hierbij slechts 6 monteurs aan de auto werken. De lollipop-man, iemand om de auto op te tillen en per band één monteur.

Coureurs

Per land mogen in één raceweekend meerdere coureurs rijden. Coureurs die in één van de vrije trainingen gereden hebben mogen meedoen aan de kwalificatie en/of de race. Er mogen dus per weekend maximaal drie coureurs rijden per land. Het is dus toegestaan dat voor één land verschillende coureurs deelnemen aan de kwalificatie, sprintrace en hoofdrace.

Circuits

CircuitLand
Zandvoort Nederland
Brno Tsjechië
Peking China
Sepang Maleisië
Sentul Indonesië
Taupo Nieuw-Zeeland
Eastern Creek Australië
Durban Zuid-Afrika
Hermanos Rodríguez Mexico
Shanghai China
Brands Hatch Verenigd Koninkrijk

Coureurs

LandAfkortingCoureurs
 AUSIan Dyk, John Martin en Daniel Ricciardo
 BRASergio Jimenez
 CANJames Hinchcliffe en Robert Wickens
 CHNMarchy Lee en Congfu Cheng
 CZEErik Janiš en Jan Charouz
 FRALoïc Duval, Nicolas Lapierre en Nicolas Prost
 GERChristian Vietoris
 GBRRobbie Kerr, Oliver Jarvis en Oliver Turvey
 INDNarain Karthikeyan en Parthiva Sureshwaren
 INASatrio Hermanto
 IRLRalph Firman en Adam Carroll
 ITAEnrico Toccacelo, Edoardo Piscopo en Paolo Bossoni
 LEBKhalil Beschir en Chris Alajajian
 MALAlex Yoong, Aaron Lim en Fairuz Fauzy
 MEXSalvador Duran, Michel Jourdain, Jr. en Arturo Gonzalez
 NEDJeroen Bleekemolen en Arie Luyendyk jr.
 NZLJonny Reid en Brendon Hartley
 PAKAdam Khan
 PORJoão Urbano
 RSAAdrian Zaugg en Wesleigh Orr
 SUINeel Jani en Sébastien Buemi
 USABuddy Rice en Charlie Kimball